السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)

بابام میگه امام رضا (ع) مریضا رو شفا می ده دوای درد مردمو از طرف خدا می ده

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)

بابام میگه امام رضا (ع) مریضا رو شفا می ده دوای درد مردمو از طرف خدا می ده

مشخصات بلاگ
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

شکسته باش!...تو سهم تمام آینه هایی

شنبه, ۶ مهر ۱۳۸۷، ۰۶:۲۷ ب.ظ

کفش هایت را می دهی و وارد رواق می شوی. نور از همه طرف به سمتت می آید. سرت را بالا می گیری. نورها زیر طاق گنبد، بالای سرت دارند بازی می کنند. می توانی خودت را آنجا توی هزاران آینه ی کوچک بالای سرت پیدا کنی؟ جلوتر می روی تا بهتر ببینی. تو هزار تکه شده ای. کوچک شده ای. توی بازی نور و آیینه های گوشه دار، جز نقطه های سیاه کمرنگ، هیچ اثری از تو نیست. آیینه هایی که همیشه جلویشان که می ایستادی، به تو غرور می دادند و به خود می بالیدی، این بار با تکه تکه شدن، تو را در خود گم کرده اند.

***

اشرافی یکی از آینه کاران قدیمی حرم می گوید: در سال هایی که تازه از آینه کاری برای تزیین سقف های اماکن متبرکه استفاده می شد، شیره ی انگور را با گچ سیاه یا سفید مخلوط می کردند و پشت آینه را به این مواد آغشته کرده و آینه ها را با طرح های مختلف در جای خود قرار می دانند؛ اما چند سال بعد، چسب سریش جایگزین شیره ی انگور شد. او به ویژگی های آینه های قدیم به قطر نیم میلی که بسیار سبک بودند اشاره می کند و می گوید که در حال حاظر، این آینه ها جای خود را به آینه های ساده ی یک میلی داده اند.

به گفته ی این آینه کار قدیمی، بیشتر طرح های آیینه کاری حرم به اشکال مختلف سه، چهار، و اکثرا پنج ضلعی است که کاربرد بیشتر، از سبک پنج ضلعی با الهام از نام پنج تن (ع) است. همچنین در سقف و دیوارهای روضه ی منوره به ویژه بالای ضریح منور، بیشتر از اسامی رضا (ع) و جواد (ع) استفاده شده است. او می گوید: کلمه ی لا اله الا الله، آینه هایی با اشکال آیات قرآن (کتیبه)، گلدان و شمعدان و آینه هایی مثلثی و مربعی بزرگ با نام قندیل استفاده شده است.

او صحبت هایش را این گونه پایان می دهد که کاربردی ترین رنگ ها در آینه و مقرنس ها، سبز با طیف های مختلف آبی پررنگ و آسمانی، زرد، طلایی، فیروزه ای و گاهی هم قرمز است.

 روضه منوره

  • کبوتر سپید

نظرات  (۱۷)

سلام من این وبلاگ جدیدتون رو لینک کردم لطفا شما هم وبلاگم رو در این وبلاگ جدیدتون لینک کن

---------------
راستی از وبلاگ گروهی که گفته بودم خبری ازت نشنیدم میایی یا نه
مایل به تبادل لینک با شما هستم جناب
سلام دوست خوبم
خیلی ممنون که به وب من سر زدی
وب شما بی نظیره
وقتی دیدم در مورد امام رضاست یه دفعه دلم واسش تنگ شد
اخه من خودم مشهدیم اما دست سرنوشت من و
از زادگام دور کرد
سلام دوست من
با فهرست بذل و بخشش های عثمان به روزم
امیدوارم گریه نکنی!!!
منتظر نظرت در این باره هستم
به رسم ادب سلام
من هم شما رو لینگ دادم
حالا یه خواهش
از طرف ما هم نایب الزیاره باشید
موفق باشید یا علی مدد
قربون کبوترای حرمت

آقا جون از راه دوری اومدم ...
سلام به شما
دعا میکنیم در راهتون موفق باشید
اگه به قسمت تبلیغات ما بری و لوگوی ما رو بگذاری تو وبلاگت خیلی به بچه های این مملکت کمک می کنی.
اگه این کار رو کردی ایمیل بزن بگو تا لینک شما رو هم بگذاریم.
به امید موفقیت شما دوست عزیز
باز هم بهتون سر میزنم ...
سلام
خیلی زیبا بود..ولی میتونید بیشتر به معنویات بپردازی نه حرم..قسمت مادی زیارت کردن
بیا و پستم را بخون
یاعلی
سلام خیلی ممنون من رو از به روز شدن وبت خبرم کردی
یه نظر کوچولو
دوست عزیزم وبتون خیلی خوبه ام اگه بشه خوب می شه که از بقیه امام ها هم بنویسی.
انشا الله خدا هدایتت می کند و به هدف مقدست می رسی
  • افسون کودک طبیعت
  • به سه چیز اعتماد نکن: دل، زمان و عمر...دل رنگ پذیره،زمان در تغییره،عمر در تقدیره
    سلام
    اول اینکه خیلی نامردی چرا این قدر تند تند آپ میکنی فکر منم باش
    دوم اینکه شرمنده نشد دنبال قالب بگردم
    سوم اینکه شرمنده بابت آهنگ به محض اینکه حالم خوب شه هر دورو ردیف میکنم
    چهارم اینکه اینارو هنوز نخوندم خوب بشم میخونم
    پنجم اینکه دعام کن
    ششم بازم دعام کن
    هفتم به یادتم
    هشتم شاد باش و شادی برسان
    لا اله الا الله
  • دیوانگان رقیه شرق اصفهان
  • سلام دوست عزیز

    با موضوع ولایت حضرت علی (ع) به روزم

    خوشحال میشم به من سر بزنیدو نظر بدین

    التماس دعا
    ممنون که قدم رنجه کردین و سر زدین برا ترویج فرهنگ مهدویت اگه خواستی لینک کن با تشکر التماس دعا ما گه امسال توفیق نشد حرم بیام اگه رفتی نایب زیاره باش فرجش صلوات
    سلام
    وب امام رضا(ع) خیلی عالی شده ـ من از همصحبتی با شما جوون فهیم ایرانی به خود می بالم
    مقاله آئینه کاری و دانستنی های ضریح مطهر را بیشتر پسندیدم
    من معجزات زیادی دز زندگی خود از امام رضا (ع) دیده ام و واقعا به آن بزرگوار ارادت دارم . امیدوارم و بتوانم شیعه خوبی برایش باشم
    عزت زیاد ـ موفق باشی
  • مهمان خدا
  • سلام .ممنون که به وبلاگ من سر زدی. وبلاگ شما هم فوق العادست..
    سر سفره افطار برام دعا کن...بازم بهم سر بزن
    التماس دعا...
    سلام دوست من...
    شعر زیبایی بود... خیلی دلم هوا حرمو کرده... نائب و زیاره باشید...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی