السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)

بابام میگه امام رضا (ع) مریضا رو شفا می ده دوای درد مردمو از طرف خدا می ده

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)

بابام میگه امام رضا (ع) مریضا رو شفا می ده دوای درد مردمو از طرف خدا می ده

مشخصات بلاگ
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

ولادت و شرح حال مادر امام رضا (ع)

دوشنبه, ۱ مهر ۱۳۸۷، ۰۷:۲۱ ب.ظ

علی بن موسی الرضا (ع) در روز جمعه یازدهم ذی قعده سال 148 هجری متولد شد و در روز آخر ماه صفر سال 203 هجری قمری در سن پنجاه سالگی در سناباد توس به شهادت رسید.

جشن میلاد و مراسم سوگواری وی در روز شهادتش هر سال در استان خراسان و دیگر استانها برگزار می شود.

در پنج سالگی جد بزرگوارش، امام جعفر صادق (ع)، و در سی و چهار سالگی پدر ارجمدش، موسی بن جعفر(ع)، به شهادت رسیدند و مدت امامت آن سرور هم بیست سال به طول انجامید، لقبش رضا و کنیه ی آن حضرت ابوالحسن و نامش علی بود و مادرش هم تکتم.(نام مادر آن جناب به اختلاف نقل شده از قبیل: طاهره، سمان، سکن، سکینه، نجمه و آخرین نامش تکتم بوده است.)

علی بن میثم گوید:" حمیده مادر موسی بن جعفر (ع) که از زنان عجم بود، کنیزی به نام تکتم داشت که از نظر دین و عقل و عظمت مقام، کمتر زنی به پایه او می رسید و چنان احترام حمیده را نگه می داشت که از روز خریداری تا وقتی که در خدمت آن بی بی بود به احترام او، هرگز در مقابلش نمی نشست.

حضرت رضا (ع) چون پسری فربه بود و کمال خلقت را داشت، شیر، زیاد می خورد از این رو مادرش در جستجوی زنی شیرده شد. پرسیدند:" مگر کم شیری؟!"

فرمود: کم شیر نیستم؛ ولی دعا و نماز های مخصوصی در شبانه روز می خوانم که از روز میلاد این فرزند کاملا نمی توانم انجام دهم. (ص 5، جز 49 بحار الانوار)

در عیون اخبار الرضا از هشام بن احمد نقل می کند: روزی موسی بن جعفر (ع) به من فرمود:" خبر داری از اهالی مغرب کسی آمده باشد؟"

گفتم: نیامده است. فرمود:" چرا یک نفر آمده است؛ با هم پیش او باید رفت. پیش آن مرد رفتیم. دیدیم، برده فروشی است که چند کنیز در اختیار اوست. موسی بن جعفر(ع) فرمود:" کنیزان خود را بیاور." او نُه کنیز آورد. فرمود:" هیچ یک از اینها را نمی خواهم اگر کنیزان دیگری داری، بیاور." آن مرد گفت: کنیز دیگری جز یک کنیز مریض ندارم. فرمود:" چرا او را نمی آوری؟" آن مرد باز از آوردنش امتناع کرد.

موسی بن جعفر (ع) بازگشت و روز دیگر مرا نزد او فرستاد و فرمود:" بپرس آن کنیز را به چه مبلغ می خواهد بفروشد؟ هر مبلغی که خواست به او بده." مراجعه کردم و گفتم آن کنیز را به چه مبلغ می فروشی؟

او در جواب گفت:" از فلان مبلغ کمتر نمی فروشم. من نیز به همان مبلغ خریدم. سپس پرسید: شخصی که دیروز همراهش بودی، که بود؟ گفتم: مردی از بنی هاشم بود. پرسید از کدام تیره ی بنی هاشم؟

در جواب گفتم: بیش از این نمی توانم توضیح بدهم. گفت:" می خواهم داستانی از این کنیز برایت نقل کنم؛ من او را از دورترین نقطه ی مغرب خریدم به محض اینکه زنی از اهل کتاب چشمش به این کنیز افتاد، پس از دقتی تمام گفت: این کنیز کیست که به دست آورده ای؟ جواب دادم: کنیزی است که برای خود خریده ام. گفت: چنین کنیزی شایسته نیست که نزد تو باشد بلکه باید در اختیار بهترین شخصیت روی زمین قرار گیرد تا پس از مدت کوتاهی از آن شخص، فرزندی به وجود آید که شرق و غرب عالم به امامتش ایمان آورند.

هشام بن احمد گفت:" آن کنیز را به خدمت آن حضرت بردم پس از مدت کوتاهی علی بن موسی الرضا (ع) از او متولد شد." (ص 7، جز 49 بحار الانوار)

پدر علی بن میثم گفت: مادرم نقل کرده است که از نجمه مادر حضرت رضا (ع) شنیدم که گفت:" وقتی به فرزندم علی حامله شدم، سنگینی بارداری را احساس نمی کردم و در خواب، صدای تسبیح و تهلیل و تمجید می شنیدم و گاهی هم وحشت زده بیدار می شدم و صدایی نمی شنیدم.

وقتی متولد شد، دست بر زمین نهاد و سر به سوی آسمان کرد و لبهای خود را حرکت می داد. مثل اینکه سخن می گفت؛ در این حال پدرش موسی بن جعفر (ع) نزدش آمده گفت:" ای نجمه! این موهبت پروردگار گوارایت باد! من او را با پارچه ای سفید پوشانیده و در آغوش پدرش نهادم: بلافاصله آن حضرت در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت؛ سپس آب فرات خواست و کامش را با آب فرات برداشت و به من برگرداند و فرمود:" این فرزند را بگیر که حجت خدا در روی زمین است." (ص 20، عیون اخبار الرضا، ج 1)

  • کبوتر سپید

نظرات  (۹)

ممنون زحمت کشیدین
راستی تو حرم رفتین منم دعا کنین
امیدارم یادتون نره
ن لینکتون میکنم شمام دوست داشتین............
یا علی
سلام دوست من
کم پیش میاد تو بلاگی نظر بدهم.ولی بلاگت خیلی قشنگ بود.امیدوارم قلب مهریونت همیشه جایگاه شادی و عشق و محبت باشه و هیچ وفت غم وغصه سراغت نیاد.در ضمن اگه اهل کسب درآمد از اینترنت هستی خبرم کن.یا اگه دوست داری بازدیدکننده های بلاگت رو بیشتر کنی نرم افزار ارسال نظر به بلاگفا رو آماده کردم که توسایتم میتونی ببنیش.همیشه شاد باشی و موفق
با تشکر
آرش مدیریت و برنامه نویس سایت زاوبه و بلاگ آرش سافت
www.zavyeh.com
www.arash-soft.blogsky.com
سلام
خوشحال میشیم به سایت من بیای و با پیشنهاد یا انتقادتون من رو یاری کنی
موضوعات مهم سایت من شامل:
بهترین نرم افزارهای ایرانی و فارسی و اختصاصی توسط برنامه نویسان سایت
بهره گیری از شاعران بنام معاصر چون فرزانه شیدا و حمزه طاهری
بهره گیری از نابغه بازی فرهادجلالی
استفاده از استاد پریسا شاه نظری استاد معماری دانشگاه اصفهان
و عزیزان و اساتید دیگر در بهترین سایت ایرانی
WWW.ZAVYEH.COM
درصورت بسته بودن سایت به بلاگ:
www.arash-soft.blogsky.com
مراجعه کنید
با تشکر آرش
مرکز دانلود باران تک

هر چی که میخوایی بدون پسورد و با لینک مستقیم دانلود کن

http://barantak.ir/













barantak nami mandegar

http://barantak.com
سلام.برای چندومین بار هست که به بلاگت میایم
تو هم به سایت ما بیا و نظرت رو درباره مطالب متفاوت و نویسندهاش بگو.سایت ما داری گروه برنامه نویسی و برنامه های اختصاصی 2شاعر توامند 1 دیجی و اساتید دانشگاه و....میباشد
منتظر حظور سبزت در سایت زاویه هستیم.

www.zavyeh.com
www.arash-soft.blogsky.com

با تقدیم احترام جمعی از مدیران سایت
  • ایران گیگ
  • با سلام وبلاگ خوبی داری ...
    برای راه اندازی یک سایت اختصاصی با امکانات عالی و سرویس پیامک اختصاصی به ما مراجعه کنید
    www.irangig.ir
    تلفن سوالات و سفارشات :
    05113427974
    09365816023
    =================
    شماره ثبت :
    37420

    منتظر شما هستیم...
    با سلام خدمت دوست عزیزوبلاگ بسیار خوبی دارید اگر واقعا میخواهید بازدید کنندگان زیادی به سایت شما سرازیر شود فرصت را از دست ندهید یک ملیون بازدید کننده رایگان(1000000)وبیشتر روی این لینک کلیک کنید (http://www.persian111.com/?rid=178111692) وطبق دستورات عمل کنید تاسایت شما درسراسر ایران بازدید کننده داشته باشد وچون این سیستم تبلیغاتی جدید است همین حالا اقدام کنید تا جز نفرات اول باشید که از این سیستم تبلیغاتی استفاده میکنید سریع کلیک کنیدومراحل را به دقت دنبال کنید و5دقیقه بیشتر وقت شما را نمیگیرد امتحانش می ارزه ضرر نداره از ما گفتن بود جدی بگیرید موفق باشید

    http://www.persian111.com/?rid=178111692
    وبه صورت کامل در مرورگر خود کپی کرده وان را باز کنید

    www.biakharid.com
    بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام
    معتبرترین واولین سایت در زمینه خرید فروش اینترنتی با 20000کالای متنوع شامل نرم افزار فیلمهای اموزشی لوازم ارایشی بهداشتی خانگی بازیهای رایانه ای لوازم خانگی اموزش زبان موسیقی کتاب الکترونیک با ارسال پستی به تمام نقاط کشوردر جهت ترویج تجارت الکترونیک وکسب درامد میباشد با ورود به سایت از طریق لینک از منوی سمت راست سایت ویا از طریق کادر جستجوکالای مورد نظر خود را انتخاب کنید

    سایت منو با نام بزرگترین مرکزفروش اینترنتی لینک کنید اطلاع بدید شما را تو www.0916.tk ویاwww.ekharid.blogfa.com لینک کنم سپاسگذارم

    www.0916.tk

    www.ekharid.blogfa.com
    سلام
    باز مثل همیشه آپ دیت هستی.این مطلبتم خیلی جالب بود.امیدوارم همیشه موفق باشید.یه سر به من هم بزن.و نظرت رو درباره برنامه هایی که خودم نوشتم بگو.
    www.zavyeh.com
    www.arash-soft.blogsky.com
    سلام دوست عزیز میخای در کنار وبلاگ نویسی کسب در آمد هم بکنی؟؟؟
    فقط کافیه همین الان ثبت نام کنی....

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی